onsdag den 7. november 2018

Uge - 45 - Seksualitet

Sexsualitet / Seksualitet - En verden til forskel!


Vi har i dette indlæg valgt at skrive om forskellen mellem sex og seksualitet. Grunden til dette er, at vi finder det utroligt spændende, fordi det er så let at glemme at vi alle har en seksualitet. Seksualitet er en livslang process, som udvikler sig hele livet igennem.


Selv om seksualitet er i alle mennesker, er det ikke noget vi snakker om. Dette gør sig gældende både når vi snakker børn men også når vi snakker om folk med særlige behov. Det er vigtigt at huske på at der er forskel på om man ser på det med voksne briller eller om du ser på det i børnehøjde. Her handler det om at sætte ens objektivitet i parentes. Når man starter på UCN er noget af det første man lærer, at vi arbejder med det hele menneske, ikke kun dele af dem.
Når vi snakker seksualitet er der en ting som vi synes er vigtige at huske på grænser både i forhold til os som pædagoger, men også i forhold til borgeren - man er nødt til at vide hvor ens egne grænser går, samt at vide hvad er det vi ikke vil være med til i det pædagogiske arbejde. Samtidig er det vigtigt at finde ud af hvad er det borgeren gerne vil have og ikke have hjælp til. Det er vores opgave at hjælpe dem til at blive så selvstændige som muligt. Et af dilemmaerne kunne være: Om hvor meget vi, som professionelle og fagpersoner, kan involvere os i andres privatsfære og hvordan vi når den balance mellem under og overinvolvering i forhold til seksualitet.  


I det pædagogiske arbejde skal vi arbejde ud fra serviceloven. Loven har overordnet 3 formål:
1) At tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale problemer, 2) At tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et forebyggende sigte, og 3) At tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer”. (§1 - formål og område Linje 1-3). Generelt går serviceloven ud på at arbejde med det hele menneske, og vi kommer ikke udenom at seksualiteten er en vigtigt brik i dét at være menneske.
Seksualitet findes i børnehøjde, i unge og i voksne både med og uden særlige behov. Dette emne er der dog ikke særlig meget fokus på i pædagogiske arbejde. Emnet seksualitet er tabubelagt, fordi det ikke er noget pædagogerne samt forældrene sætter ord på, da det er meget intimt og privat, og der kan hurtig opstå misforståelser især hos forældrene. For at få emnet seksualitet på banen, er det vigtigt at adskille sex og seksualitet. Seksualitet er noget der opstår fra “vugge til krukke” og sex er noget der opstår i sen-puberteten. Seksualiteten indebærer alt andet end sex, det handler om vores medfødte trang til intimitet, tilknytning og fysisk nydelse. Vi mennesker har behov for alle disse ting for at føle os som hele mennesker.
For de unge i sen-puberteten flyttes fokus over på tilfredsstillelsen og nydelsen samt den samhørighed man føler med et andet menneske. I modsætning til børn drejer det sig mere om at være nysgerrig på sig selv og andre hvordan ser du ud hvordan ser jeg ud. Samt de følelser og fornemmelser der opstår i kroppen. De prøver at bruge de ord, som de hører fx i børnehaven og bruger dem i alle sammenhænge, men børn har ikke en seksuel “begrebsverden”, den udvikler de først med ungdomsårene.


Den seksuelle udvikling.
Dette er en oversigt over hvilke faser børn går igennem helt op til pubertetsalderen. Igennem årene bliver de mere bevidst omkring deres egen krop, samt andres. Som forældre og pædagoger er det vigtigt at italesætte seksualiteten, fordi det er naturligt.


Trygheds og sanse fasen (Ca. 0-1½ år):
  • her er børnene afhængig af de voksne omkring dem.
  • De oplever fornemmelsen af lyst/behag ved at kroppen bliver stimuleret (som ved bleskift, bad osv.).
  • de sanser verden med læberne og området ved munden (de undersøger ting ved at putte dem i munden)
  • Det er vigtigt af de voksne giver lov til berøring/nøgenhed.
  • Barnet har ingen fornemmelse af at det er privat.
  • Den basale tryghed og tillid er vigtig for børnene i denne fase.


Selvstændighedsfasen (Ca. 1½ - 4 år):
  • Selvstændighed og løsrivelse (kan selv, vil selv).
  • Erogen Zone ved endetarmen bliver interessant for børnene (de bliver numse interesseret samt andre åbninger i kroppen).
  • Renlighedstræningen begynder i denne fase.
  • Børnene begynder selv bevidst at stimulere sig selv (rokken frem og tilbage på en pude, samt nulre kønsorganerne)
  • Det er vigtigt at man i denne fase, ikke gør det til noget skamfuldt at røre ved sig selv (man begynder at forklare dem at det er noget privat)
  • Det er her også vigtigt at forklare børnene omkring andres og deres egne grænser, i forhold til deres børneseksualitet, så de ikke laver overgreb på hinanden i deres undersøgende lege.


Kønsidentitets fasen (Ca. 4 - 6 år):
  • Barnet bliver her bevidst og deres kønsforskelle og de eksperimentere mere (doktorlege, far, mor og børn).
  • De bliver her også meget optaget af deres forældre i forhold til deres køn(Ødipuskomplekset - mors dreng og fars pige).
  • De får en øget bevidsthed omkring onani, seksualitet og kroppen.
  • Viser sig frem(løbe rundt nøgen - det handler også om at finde og prøve grænser af).
  • Her er det også vigtigt ikke at skælde ud, da dette kan hæmme deres udvikling.  


Den skjulte fase (Ca. 6-12 år):
  • Udvikling af sociale evner.
  • Nysgerrig og søgende.
  • Her har man fundet ud, af man er noget privat.
  • Sædafgang kommer hos drengene.
  • Menstruation begynder hos pigerne.
  • Børnene snakker med hinanden i stedet for de voksne omkring seksualitet.
  • Forelskelse og tiltrækninger af andre menesker.
  • seksuelle lege som fx. S P eller K(legene begynder at blive mere udfordrende).
  • Åbne voksne(det er vigtigt at være åben omkring de spørgsmål og bekymringer børnene har/får).
  • seksualundervisning.
  • Frække ord bliver brugt og elsket.
  • Søger information på nettet om diverse ting.


Pubertetsfasen (Ca. 12-18 år):
  • De finder ud af hvem man selv er og hvor man hører til.
  • Den barnlige seksualitet bliver til en voksen sexsualitet.
  • Hormonproduktionen begynder.
  • De er meget forvirret i denne tid.
  • De frigøre sig fra sine forældrene.
  • Selvstændighed opbygges.
  • Retten til egen krop og privatliv.
  • Seksualundervisning.
  • Man lukker naturligt af. (Simoni, Den seksuelle udvikling)


Som afrunding på dette blogindlæg i forhold til seksualitet / sexsualitet, så er det vigtigt at huske på, at der findes mange forskellige mennesker med forskellige seksualiteter, som har forskellige behov. Vi er nødt til at anerkende den forskel, der er på os mennesker imellem, samt forsøge at tilgodese menneskers behov i forhold til deres seksualitet i vores pædagogiske arbejde.




Referenceliste:

1 kommentar:

  1. Det er et relevant emne, og vi synes at det er spændende at i tager fat i forskellene mellem seksualitet og sexualitet, men denne forskel drukner lidt i alt det andet i skriver og bliver faktisk ikke særlig klar. Der er også en usikkerhed om hvis seksualitet er det der tales om? Børn? eller mennesker med særlige behov? Eller generelt?
    Især her er vi i tvivl om hvilke borgere der er tale om:
    “Samtidig er det vigtigt at finde ud af hvad er det borgeren gerne vil have og ikke have hjælp til. Det er vores opgave at hjælpe dem til at blive så selvstændige som muligt. Et af dilemmaerne kunne være: Om hvor meget vi, som professionelle og fagpersoner, kan involvere os i andres privatsfære og hvordan vi når den balance mellem under og overinvolvering i forhold til seksualitet.”

    I forhold til at I vil holde fokus på at vise forskellen på sex og seksualitet kunne I godt have vist mere tydeligt, hvordan sex og seksualitet adskiller sig.

    Vi mangler noget refleksion af emnet, da det bliver meget faktabaseret. Nu hvor det så er så faktabaseret kunne det være godt med nogle kilder.

    Det er en fin gennemgang af teorien omkring den seksuelle udvikling, men vi finder den en smule malplaceret ift. jeres gennemgang af alle de andre ting.

    SvarSlet

Uge 50 - Sanser I dette blogindlæg har vi valgt at skrive om sanser, da de har en afgørende rolle i barnets opvækst og trivsel liv. S...