Før efterårsferien, har vi haft undervisningen om sprogudvikling og sprogstimulering og vi blev bedt om at skrive et blogindlæg om en sprogstimulerende aktivitet. Til dette formål, har vi valgt at lave en aktivitet, hvor vi skulle høre historien om ”de tre små grise” fra to brødre på forskellige aldre. Vi gør opmærksom på at historien blev fortalt gentagende gange, til de to brødre af samme person, som er moderen. Grunden til at vi har valgt denne aktivitet, stammer fra et klip vi har fundet på systime - se link i referencelisten for mere information. Det vi ser i klippet er en pædagog som laver dialogisk læsning. Dette inspirerede os til at undersøge hvilke forskelle der er på en dreng på 9 år og en dreng på 5 år, i forhold til deres lytte forståelse og udtale.
I den første video har vi Oliver på 5 år, som fortæller historien om de tre små grise på sin egen måde. Han bruger både tale og kropssprog (lyd, bevægelser).
Under fortællingen har vi observeret, at Oliver besidder flere sproglige kompetencer såsom:
Den artikulatoriske kompetence: En for andres lytteforståelse tilstrækkelig tydelige udtale af ord med sprogets betydningsadskillende og hyppigste konsonantkombinationer.
Olivers udtale af ordene er korrekt. Man kan ikke høre, at han har svært ved at udtale ordene, når han fortæller.
Den fonologiske kompetence: Den for egen lytteforståelse og udtale nødvendige auditive skelnen mellem og udskillelse af talesprogets stavelser og betydningsadskillende enkeltlyde.
Oliver kan lytteskelne et ord fra andre ord, fordi han kan fortælle historien rigtigt.
Den semantiske kompetence: En umiddelbar og fyldestgørende lytteforståelse af alderssvarendende og socialrelevant talesprog.
Når Oliver fortæller historien, kan man let forstå hvad han mener, fordi han udtrykker sig rigtigt med ordene. Oliver har lært ordene med deres korrekte betydning.
Den leksikalske kompetence: Det nødvendige antal indholdsord og funktionsord til at kommunikere alderssvarende om social relevante forhold og emner. (Kjertmanns tabel 2.1 Sproglige kompetencer s. 49 ny udg.)
Trods hans begrænset ordforråd, formår Oliver at kombinere de forskellige ord i hans fortælling om de tre små grise.
I den anden video har vi Malte på 9 år, som også fortæller historien om ”de tre små grise”.
Af videoen har vi observeret at Malte behersker flere sproglige kompetencer så som den syntaktiske kompetence. Han har et begrebsmæssigt og syntaktisk udfoldet sprog, hvor han laver lange sætninger og fortæller historien meget detaljeret.
Når vi kigger på Maltes alder, er det normalt at han besidder flere sproglige kompetencer end broderen som kun er 5 år. Oliver er ved at tilegne sig de leksikalske og syntaktiske kompetencer.
Tabellen nedenunder viser hvordan de forskellige sprogkompetencer udvikles med alderen:
Kjertmanns tabel 2.3 Sproglige kompetencer og alder s.63
Ifølge denne tabel kan vi konkludere at Malte og Oliver har udviklet de sproglige kompetencer, der svarer til deres alder. I forhold til at forstå modellen, skal man kigge på de mørke felter som er de kompetence børnene besidder, hvorimod de lyse felter er de kompetencer de er ved at tilegne sig. På baggrund af det, kan man sige, at Malte på 9 år besidder mange flere sproglige kompetencer end Oliver på 5 år, fordi han er ældre og hans kompetencer er mere udviklet.
Som afslutningen til bloggen, synes vi at den her aktivitet har været en øjenåbner for mange ting, vi overser i vores hverdag i forhold til børns sprogudvikling. Ydermere mener vi at Kjertmanns tabeller og kategorier, er noget vi kommer til at bruge både i vores praktikker under uddannelsen og i vores kommende arbejde.
Referenceliste:
”Sprogudvikling og sprogpædagogik i det moderne videnssamfund” (Kap. 2) af Kjeld Kjertmann i Dansk, kultur og kommunikation - et pædagogisk perspektiv, s. 49-63
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletHej, fedt at se i har lavet det om til en blog. Det fungere meget bedre. Godt med teori og det en meget overskuelig og behagelig at læse. Godt med skema og videoklip. Dog kan vi ikke se et link til jeres klip.
SvarSletRefleksionsspørgsmål:
Hvad kan man gøre hvis et barn ikke er udviklet som skemaet siger?
Hvilke grunde kan der være til at børn stammer?
Hvilke 3 kompetencer synes i er de vigtigste?
God vind!
1B