mandag den 17. september 2018

38 - Inklusion


Inklusion/eksklusion


      

I den første del af videoen oplever vi eksklusion, hvor 2 personer står og spiller bold, en tredje person kommer og spørger om hun må være med men bliver afvist. Begrundelsen er, at der ikke er plads til flere i legen. Senere i videoen kommer en fjerde person ind, og han får lov til at være med. Eksklusion er tydelig i det en bliver afvist og en anden bliver inkluderet.
På billedet ses eksempler på hvilke sætninger der bliver brugt, når eksklusion sker.
I videoen har vi gjort brug af flere af disse eksempler, da vi er fordomsorienteret og direkte afstandstagende. Når den fjerde  person kommer med i legen, acceptere og anerkender vi personen. (alenkaer.dk/download/diverse)


I den anden halvdel af videoen sker inklusion, hvor de samme 2 personer står og spiller bold, og på sidelinjen står en pædagog og observerer. Den tredje person kommer hen, og spørger om hun må være med. Hun bliver igen afvist. Pædagogen afbryder legen og fortæller, at der sagtens kan være flere med i legen.  
Ifølge Bohr er argumentet for inklusion at “alle børn er til stede, deltager aktivt, er anerkendt og accepterede samt sikres læring og udvikling gennem det, der foregår i fællesskabet.” (Bohr, 2013) Det er tydeligt at se i videoen, at med pædagogens hjælp er inklusion muligt, og dermed handler det om at se muligheder frem for begrænsninger.  
Noget af det inklusion handler om er, at der skal være plads til alle, ikke kun nogle. Ifølge Alenkaer skelner han mellem kvalitativ og kvantitativ inklusion, hvor inklusion ifølge ham skal være kvalitativ fordi det er vigtigere at kvaliteten er i højsæde frem for kvantitet som handler om hvor mange der er inkluderet i fællesskabet. Ifølge Alenkaer er argumentet for inklusion “at der bør være mindre fokus på hvor eleverne opholder sig, alt 2 imens der bør være mere fokus på kvaliteten af det udbytte eleverne opnår, der hvor de er” (alenkaer.dk/download/inklusion).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Uge 50 - Sanser I dette blogindlæg har vi valgt at skrive om sanser, da de har en afgørende rolle i barnets opvækst og trivsel liv. S...