I sidste uge startede vi på vores valgte valgfag og i dette blogindlæg vil vi tage fat i et af gruppemedlemmernes valgte fag som i dette tilfælde er musik.
Vi fik straks at vide at det hele ville ende ud i et projekt hvor vi skulle lave en julehistorie som skulle fremvises i en børnehave. Vi skal selv fremstille handling, lyd og eventuelt kostumer hvis man skal lave skuespil.
Opstart:
Første dag vi mødte ind startede vi med alle de praktiske oplysninger men ellers gik vi bare direkte i gang med modulet. Vi lavede sang øvelser til at skabe
I timerne har vi snakket om en masse forskellige ting inden for musik som rytme, puls og musikalitet. Disse ting skal hjælpe os til at blive bedre musisk. Den første dag skulle vi også bryde lidt grænser og blev derfor stillet til opgave at synge ved hovedindgangen og så var vi officielt startet på musik valgholdet.
En ny start: uge 1
Vi er blevet delt op i grupper af 4 med helt nye mennesker som vi så skal lave projektet med og vi øver os på både sang og guitarspil sammen i de dage der ingen undervisning er samtidigt med at lave projektet færdigt. Vi har det alle sammen sjovt og hjælper hinanden med at lave sange, melodier og skrive julehistorier mens vi lærer akkorder og får viden om puls som er det man skal bruge for at kunne spille sammen med andre fordi man skal være i takt allesammen.
Den videre effekt: uge 2
Det er nu uge 2 og vi er begyndt at blive bedre til at sammensætte instrumenter og spille guitar meget bedre. Vi har fået projektet godt op at køre samt fundet børnehave til at fremvise projektet. Vi fortsætter med at lære flere akkorder til guitar og øver os i at spille sange og øve til projektet.
Hvorfor har vi musik?
Ifølge Peter Vuust har musikken en social betydning da den finder de menneskelige følelser og dens rolle i menneskelig udvikling. Han mener også at musik ikke bare er musik men at den også er et biologisk fænomen da musik udløser dopamin i hjernen som er det stof der giver os følelsen af nydelse. Der bliver også sagt at musikken har en afgørende plads i vores udvikling da der ikke endnu er fundet en menneskelig kultur uden musik.
Musikken bliver brugt til at skabe fællesskaber og stærkere bindinger mellem personer hvilket er noget vi kan bruge i pædagogikken til at lave noget fælles og følelsesmæssigt for f.eks. børnene i en børnehave for at skabe noget socialt med børnene og man kan endda give dem en tromme og træne deres finmotorik samtidig. (Vuust, Peter)
Kilder:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar